1. « Wróc do  Części
  2. « Wróc do  Blog
  3. Układ smarowania

Układ smarowania


Pierwsze układy smarowania

Na początku układ smarowania tworzyła miska olejowa, w której zanurzony był wał korbowy. Olej był rozprowadzany był przez rozbryzgiwanie. Rozwój silników, a więc zwiększenie ich momentów obrotowych, mocy, stopnia skomplikowania konstrukcji spowodował, że konieczne stało się doprowadzanie oleju do miejsc, do których nie mógł dotrzeć poprzez rozbryzgiwanie. Olej zaczęto wykorzystywać także do chłodzenia silników, które wraz z rozwojem zaczęły pracować w wyższych temperaturach. Czynniki te przyczyniły się do rozbudowy układu smarowania.

Funkcje układu smarowania

Silnik spalinowy składa się z wielu części, których praca wywołuje tracie. Poprzez związane z nim opory wpływa ono na ich zużycie oraz na podwyższenie temperatury pracy jednostki napędowej. Aby zniwelować te niekorzystne zjawiska stosuje się w silnikach spalinowych do smarowania olej silnikowy.

Budowa układu smarowania

Układ olejowy składa się ze zbiornika oleju, czyli miski olejowej, pompy i przewodów. Olej rozprowadzany jest pod ciśnieniem wytwarzanym przez pompę kanalikami znajdującymi się między innymi w głowicy silnika i bloku.

Działanie układu smarowania

Olej zasysany jest z miski olejowej przy pomocy smoka. Pod ciśnieniem jest on podawany do filtra oleju, skąd jest rozprowadzany do poszczególnych elementów silnika, przede wszystkim do czopów i panewek znajdujących się na wale korbowym, wałka rozrządu oraz dźwigienek zaworowych. Tworzy na nich cieniutką warstwę, zwaną filmem, której zadaniem jest zmniejszenie tarcia ślizgowego. Olej od spodu jest również natryskiwany na tłoki w cylindrach.

Kontrola ciśnienia oleju

Ciśnienie oleju w układzie smarowania kontroluje się dzięki lampce umieszczonej na desce rozdzielczej samochodu.

Wymiana oleju

Wymiana oleju powinna odbywać się zgodnie ze wskazówkami producenta pojazdu. Zaleca się jednak aby olej był wymieniany nie rzadziej niż co od 10 do 15 tysięcy przejechanych kilometrów, lub raz w roku. Najlepiej jest stosować olej polecany przez producenta samochodu. Warto kupić go trochę więcej, aby mieć zapas w przypadku gdyby wystąpiła konieczność jego dolania. Koniecznie należy zwrócić uwagę na rodzaj oleju.

Zakup elementów układu smaroiwania

W naszym sklepie oferujemy szeroki wybór elementów ukadu smarowania. Dostępne są układy smarowania do wszystkich marek samochodów w tym do takich jak: Alfa Romeo, Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Dacia, Dodge, Daewoo, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, JEEP, KIA, Lancia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes, Mini, MG, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SAAB, Seat, Skoda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Skoda, Smart, Subaru, Suzuki, Toyota, VW, Volvo.

W naszych zasobach posiadamy oryginalne części układu smarowania najlepszych światowych producentów.

Wszystkie proponowane przez nas części są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta.

Aby wybrać elementy układu smarowania odpowiednie dla swojego samochodu wystarczy skorzystać z wyszukiwarek znajdujących się na naszej stronie. W przypadku problemów chętnie służymy radą i pomocą.

Telefon 91 482 76 98

Email infoeautosklep@arwit.pl

Zapraszamy do zakupu w prowadzonej przez nas hurtowni elementów układu smarowania do aut niemieckich, francuskich, japońskich, amerykańskich, koreańskich i wszelkich innych.

esamochodoweczesci.pl Części Samochodowe