1. « Wróc do  Części
  2. « Wróc do  Blog
  3. Skrzynia biegów

Skrzynia biegów


Typy skrzyń biegów

Samochodowa skrzynia biegów to inaczej przekładnia wielostopniowa. Skrzynia biegów umożliwia optymalne wykorzystanie pracy i mocy silnika. Dzięki zmianie przełożeń możliwe jest utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika w zależności od prędkości jazdy i obciążenia pojazdu. Użyteczność skrzyni biegów polegająca na zmianie kierunku przekazywania napędu powoduje, że możliwe jest przemieszczanie pojazdu w przeciwnym kierunku – „jazda do tyłu”. Jeszcze inną jej funkcją jest rozłączanie silnika i układu napędowego w wyniku czego praca jednostki napędowej nie powoduje ruchu samochodu. Wyróżnia się skrzynie biegów mechaniczne stopniowe (manualne i półautomatyczne), automatyczne stopniowe i bezstopniowe. Najczęściej stosowany w samochodach jest pierwszy rodzaj. W niektórych pojazdach stosuje się dodatkową jedno lub dwubiegową skrzynię biegów. Jej zadaniem jest redukcja przełożeń dynamicznych. Zazwyczaj umiejscowiona przed lub za właściwą skrzynią biegów umożliwia zwiększenie przełożenia całego układu przeniesienia napędu. Dzięki temu zmniejsza się prędkość wału zdawczego ale jednocześnie zwiększa się moment obrotowy docierający do kół.

Charakterystyka dobrej skrzyni biegów

Dobra skrzynia biegów wyróżnia się dużą trwałością oraz niezawodnością. Stosowane w dawniej skonstruowanych skrzyniach biegów koła były przesuwane i posiadały zęby proste. Zastąpienie ich kołami z zębami skośnymi, pozostającymi w stałym kontakcie z sąsiadującymi elementami tego typu wpłynęło korzystnie na ich trwałość, zredukowało hałasy powodowane pracą całego mechanizmu oraz zwiększyło dopuszczalne obciążenia. Do pożądanych cech skrzyni biegów należy również jak największa rozpiętość przełożeń, zapewniająca lepsze wykorzystanie roboczego zakresu obrotów silnika. Ponadto Im skrzynia biegów jest mniejsza tym więcej pozostaje przestrzeni do wykorzystania. Należy też pamiętać, że im prostsza technologia wykonania tym niższe koszty eksploatacji.

Budowa i działanie skrzyni biegów

Na wałku sprzęgłowym usytuowane jest koło zębate przekazujące napęd na tego typu element osadzony na wału pośrednim. Na wałku pośrednim i głównym rozmieszczone są pary kół odpowiadające poszczególnym biegom. Koła na wałku głównym umocowane są obrotowo. Ich połączenie z wałkiem głównym i jednoczesne odłączenie pozostałych powoduje włączenie określonego biegu. Odbywa się to dzięki zastosowaniu sprzęgieł cierno-zębatych. Nazywane synchronizatorami mają także wpływ na płynną pracę skrzyni biegów poprzez samoczynne wyrównywanie prędkości łączonych elementów. Aby obniżyć niekorzystnie wpływające na trwałość wszystkich części tarcie cały mechanizm zanurzony jest w oleju przekładniowym.

Zakup skrzyni biegów

W naszym sklepie oferujemy szeroki wybór kompletnych skrzyń biegów oraz ich poszczególnych elementów. Dostępne są skrzynie biegów do wszystkich marek samochodów w tym do takich jak: Alfa Romeo, Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Dacia, Dodge, Daewoo, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, JEEP, KIA, Lancia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes, Mini, MG, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SAAB, Seat, Skoda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Skoda, Smart, Subaru, Suzuki, Toyota, VW, Volvo.

W naszych zasobach posiadamy oryginalne skrzynie biegów najlepszych światowych producentów.

Wszystkie proponowane przez nas części są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta.

Aby wybrać skrzynię biegów dla swojego samochodu wystarczy skorzystać z wyszukiwarek znajdujących się na naszej stronie. W przypadku problemów chętnie służymy radą i pomocą.

Telefon 91 482 76 98

Email infoeautosklep@arwit.pl

Zapraszamy do zakupu w prowadzonej przez nas hurtowni elementów układu chłodzenia do aut niemieckich, francuskich, japońskich, amerykańskich, koreańskich i wszelkich innych.

esamochodoweczesci.pl Części Samochodowe