Filtr paliwa VALEO 587079
Filtry paliwa znajdują się w każdym samochodzie. Początkowo nie były jedynie stosowane w instalacjach gazowych.
Zadania filtra paliwa
Podstawową funkcją filtra paliwa jest usuwanie z mieszanki zanieczyszczeń i niedopuszczenie aby dostały się one do układu zasilania. W samochodach z silnikiem o zapłonie samoczynnym powinny usuwać cząstki zanieczyszczeń większe niż 3 μm oraz wytrącać wodę, natomiast w autach z silnikiem benzynowym powinny zatrzymywać cząstki mające wielkość ponad 10 μm. Olej napędowy jest bardziej zabrudzony od benzyny a także przy niskich temperaturach krystalizuje się w nim parafina. Dlatego jego filtrowanie jest trudniejsze.
Budowa filtra paliwa
Najnowocześniejsze filtry paliwa mają postać hermetycznie zamkniętej plastikowej lub metalowej puszki. Widoczne z zewnątrz w ich budowie są także króćce do przewodów paliwowych. Wewnątrz znajduje się wkład filtracyjny z przegrodą papierową plisowaną lub nawojową. Wkłady nawojowe zrobione są ze specjalnego materiału filtracyjnego mającego stosunkowo niewielką grubość. Cechuje go duża skuteczność filtrowania. Wadą jest ograniczona chłonność. Powoduje to, że powierzchnia przegrody filtracyjnej tego rodzaju filtrów musi być dużo większa niż filtrów z przegrodą plisowaną. Zazwyczaj filtry benzyny umiejscowione są tuż przy zbiorniku paliwa natomiast filtry oleju napędowego w komorze silnika. Filtry oleju mogą stanowić integralną część osprzętu. W takim przypadku wymienia się tylko wkłady. Filtry oleju napędowego posiadają dodatkowe odwadniacze odstojnikowe. Znajdują się one w dolnej części obudowy. Ze względu na nie filtry paliwa muszą być montowane pionowo. Często się zdarz, że mają one konstrukcję dwustopniową. Jedna część służy do oczyszczania zgrubnego natomiast druga do oczyszczania dokładnego. Poza tym filtr paliwa wychwytuje cząstki stałe za pomocą wkładów wykonanych ze specjalnego papieru filtracyjnego.
Wymiana filtra paliwa
Częstotliwość wymiany filtra paliwa powinna być zgodna z instrukcją obsługi pojazdu. Najczęściej zalecana jest po przebiegu od 30 do nawet 120 tysięcy kilometrów w przypadku niektórych aut japońskich. Warto jednak pomyśleć o wymianie filtra co 10 tysięcy przejechanych kilometrów. W silnikach diesla zalecane jest wymienianie filtra paliwa przed każdą zimą. Wynika to stąd, iż w niskich temperaturach w filtrze paliwa pozostaje dużo wody oraz odkłada się najwięcej ciężkich frakcji oleju i parafiny. Powodują one, ze filtr nie działa z pełną wydajnością. Warto też zwrócić uwagę, że używanie mieszanki paliwowej złej jakości sprawia, iż filtr paliwa szybciej traci swoje właściwości.
Skutki nieprawidłowego działania filtra paliwa
Zwlekanie z wymianą filtra paliwa w przypadku nowoczesnych silników wysokoprężnych oraz benzynowych z wtryskiem bezpośrednim może doprowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy lub zapowietrzenia układu paliwowego. Nieprawidłowe działanie filtra paliwa może spowodować nierówną pracę silnika, obniżone osiągi, zwiększone zużycie mechaniczne, trudności z rozruchem jednostki napędowej. Skutkiem wadliwej pracy filtra może być również pogorszenie wydajności pompy paliwa a nawet jej zatarcie.
Fabrykę uruchomił w roku 1923 Eugene Buisson, w mieście Saint-Quen (Francja), by wytwarzać okładziny cierne szczęk hamulcowych oraz tarcze sprzęgłowe na licencji firmy brytyjskiej, o nazwie Ferodo (UK). W roku 1932 firma postanowił rozbudować swój asortyment przystępując do montażu sprzęgieł. Po drugiej wojnie światowej, mniej więcej w latach 1950, 1960 fabryka SAF (Societe Anonyme Francaise) du Ferodo poszerzyła swoje wpływy, wybudowała kolejne placówki oraz zmieniła się w czołowego producenta systemów oraz modułów dla pojazdów osobowych i ciężarowych. W kolejnych latach nastąpił dalszy rozwój firmy w nowych specjalizacjach. Firma SAF du Ferdodo, w roku 1980 na mocy prawa przyjmuje nazwę Valeo. Obecnie firma Valeo stanowi międzynarodową grupę funkcjonującą w branży samochodowej na wszystkich kontynentach i zatrudnia 82 tysiące pracowników w 30 krajach. Koncentruje się głównie na projektowaniu, produkcji oraz sprzedaży części oraz systemów samochodowych i jest jej niekwestionowanym liderem.
Firma Valeo wyprodukowane przez siebie części zamienne do samochodów eksportuje do ponad 100 krajów. Aktualnie koncern zajmuje czołowe miejsce wśród dostarczycieli części samochodowych. Systematycznie z usług firmy Valeo korzystają producenci samochodów, takich jak General Motors, Hyundai, Daewoo Porsche, Ford Motor Company, Honda, Groupe PSA (Citroen, Peugeot), Fiat, Lancia, Alfa Romeo, BMW, Daimler- Chrysler, Toyota, Suzuki czy Subaru, Grupa Volkswagen (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Opel), Grupa Renault (Renault, Nissan, Renault Samsung Motors). Valeo Group w Polsce pojawiła się w roku 1996. Aktualnie w naszym kraju działają cztery zakłady produkcyjne, a także centrala sprzedaży i dystrybucji (Valeo Service Eastern Europe), mieszcząca się w Warszawie. Fabryki usytuowane są głównie na południu kraju, w tym aż trzy zakłady produkcyjne w województwie małopolskim. I tak, zakład produkcji systemów chłodzenia silnika oraz systemów wycieraczek mieści się w Skawinie, zakład produkcji systemów oświetlenia znajduje się w Chrzanowie, zaś zakład produkcji i regeneracji systemów napędowych Valeo znajduje się w Czechowicach-Dziedzicach w województwie śląskim. W Skawinie mieści się także centrum usług wspólnych dla sektora: księgowość-finanse, IT, HR, spedycja. Na dzień dzisiejszy Grupa Valeo rozszerza również działalność zakładów w Skawinie i Czechowicach-Dziedzicach, co przyczynia się do wzrostu ilości stanowisk pracy. Aktualnie w polskich spółkach ogółem znajduje zatrudnienie przeszło 6 tysięcy osób.