Filtr oleju silnikowego JAPANPARTS FO-ECO023
Filtr oleju stanowi część układu smarowania silnika. Stosowanie go jest konieczne ze względu na to, że olej krążący w układzie olejania silnika jest stopniowo coraz bardziej zanieczyszczany a także dlatego, że zmianom ulegają jego właściwości smarowania. Pogorszenie się jakości oleju wynika z utleniania go, dochodzącego w wysokich temperaturach. Efektem tego procesu jest tworzenie się głównie żywic i kwasów.
Zadania filtra oleju
Główna funkcją filtra oleju jest usuwanie z oleju zanieczyszczeń mogących doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Wymiana filtra oleju
Ze względu na swoje zadania filtry z czasem ulegają zanieczyszczeniu, które uniemożliwia ich prawidłową pracę. Dlatego należy je co określony czas wymieniać. Podobnie należy postępować z olejem. W trakcie wymiany oleju ważne jest wymienienie również wkładu filtra.
Działanie filtra oleju
Początkowo olej oczyszczany jest przez smok pompy oleju. Najczęściej jest on zrobiony z metalowej siatki. Nie przepuszcza on największych zabrudzeń i osadów. Kolejny etap oczyszczania oleju ma miejsce w filtrach wstępnego i dokładnego oczyszczania. Silniki wyposażone są zazwyczaj w jeden filtr wstępnego usuwania zanieczyszczeń oraz jeden filtr dokładnego oczyszczania oleju.
Filtr wstępnego oczyszczania oleju
Filtr wstępnego oczyszczania oleju nazywany jest także filtrem pełno przepływowym. Jego umiejscowienie jest tak zaprojektowane aby cały olej dostarczany przez pompę przepływał przez niego.
Filtr dokładnego oczyszczania oleju
Usytuowanie filtra dokładnego oczyszczania może być zaprojektowane podobnie jak filtra oczyszczania wstępnego lub tak aby filtrować tylko część oleju. Poddany oczyszczaniu olej kierowany jest z powrotem do miski olejowej.
Podział filtrów oleju
Zgodnie z zasadą działania filtry można podzielić na przegrodowe objętościowe (włókninowe, ze spieków workowatych, z tworzyw sztucznych, absorpcyjne), powierzchniowe (siatkowe, szczelinowe, papierowe), energetyczne (odśrodkowe, magnetyczne, grawitacyjne), złożone czyli stanowiące połączenie przegrodowych i energetycznych. Biorąc pod uwagę jakość filtrowania, filtry można podzielić na zgrubne (siatkowe, szczelinowe), dokładne (włókninowe, odśrodkowe), pomocnicze (magnetyczne). Ze względu na rozmieszczenie w układzie smarowania wyróżnia się filtry bocznikowe, pełno przepływowe oraz szeregowo bocznikowe.