Filtr oleju silnikowego FILTRON OE 688/1
Filtr oleju stanowi część układu smarowania silnika. Stosowanie go jest konieczne ze względu na to, że olej krążący w układzie olejania silnika jest stopniowo coraz bardziej zanieczyszczany a także dlatego, że zmianom ulegają jego właściwości smarowania. Pogorszenie się jakości oleju wynika z utleniania go, dochodzącego w wysokich temperaturach. Efektem tego procesu jest tworzenie się głównie żywic i kwasów.
Zadania filtra oleju
Główna funkcją filtra oleju jest usuwanie z oleju zanieczyszczeń mogących doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Wymiana filtra oleju
Ze względu na swoje zadania filtry z czasem ulegają zanieczyszczeniu, które uniemożliwia ich prawidłową pracę. Dlatego należy je co określony czas wymieniać. Podobnie należy postępować z olejem. W trakcie wymiany oleju ważne jest wymienienie również wkładu filtra.
Działanie filtra oleju
Początkowo olej oczyszczany jest przez smok pompy oleju. Najczęściej jest on zrobiony z metalowej siatki. Nie przepuszcza on największych zabrudzeń i osadów. Kolejny etap oczyszczania oleju ma miejsce w filtrach wstępnego i dokładnego oczyszczania. Silniki wyposażone są zazwyczaj w jeden filtr wstępnego usuwania zanieczyszczeń oraz jeden filtr dokładnego oczyszczania oleju.
Filtr wstępnego oczyszczania oleju
Filtr wstępnego oczyszczania oleju nazywany jest także filtrem pełno przepływowym. Jego umiejscowienie jest tak zaprojektowane aby cały olej dostarczany przez pompę przepływał przez niego.
Filtr dokładnego oczyszczania oleju
Usytuowanie filtra dokładnego oczyszczania może być zaprojektowane podobnie jak filtra oczyszczania wstępnego lub tak aby filtrować tylko część oleju. Poddany oczyszczaniu olej kierowany jest z powrotem do miski olejowej.
Podział filtrów oleju
Zgodnie z zasadą działania filtry można podzielić na przegrodowe objętościowe (włókninowe, ze spieków workowatych, z tworzyw sztucznych, absorpcyjne), powierzchniowe (siatkowe, szczelinowe, papierowe), energetyczne (odśrodkowe, magnetyczne, grawitacyjne), złożone czyli stanowiące połączenie przegrodowych i energetycznych. Biorąc pod uwagę jakość filtrowania, filtry można podzielić na zgrubne (siatkowe, szczelinowe), dokładne (włókninowe, odśrodkowe), pomocnicze (magnetyczne). Ze względu na rozmieszczenie w układzie smarowania wyróżnia się filtry bocznikowe, pełno przepływowe oraz szeregowo bocznikowe.
Firmę FILTRON powołał do życia Piotr Giermaziak w roku 1982, w mieście Gostyń (woj. wielkopolskie). Od początku swojej działalności, ukierunkowana jest ona na wytwarzanie filtrów powietrza, filtrów paliwa, filtrów oleju w dobrym gatunku dla branży motoryzacyjnej. Produkty firmy FILTRON montowane są w pojazdach samochodowych osobowych, ciężarowych, motocyklach, autobusach, jak też w innych urządzeniach specjalistycznych.
Z początkiem lat 90. pojawiła się pierwsza sieć sprzedażna filtrów, która bazowała na dystrybucji obwoźnej, trafiając bezpośrednio do warsztatów samochodowych, jak również do punktów sprzedaży. Pierwszy folder zawierał ofertę 129 filtrów i trafił do klientów w roku 1993. W roku 2000 Firma FILTRON wypuściła na rynek pierwszy model filtra montowanego w markach takich jak Ford Galaxy, Volkswagen Sharan czy Seat Alhambra jako oryginalne wyposażenie. Od roku 2007 rozpoczęła działalność baza produkcyjna znajdująca się na Ukrainie. Nagły rozkwit przedsiębiorstwa nastąpił w roku 2010, kiedy to otwarto sieci biur oraz magazynów w Rosji. W roku 2016 FILTRON przystąpił do MANN+HUMMEL. Włączenie się do grupy największej na świecie firmy procującej nad technologiami związanymi z filtracją, umożliwiło jeszcze szybszy rozkwit.
Firma FILTRON w swoich supernowoczesnych laboratoriach zajmuje się procesami produkcyjnymi filtrów, które odpowiadają międzynarodowym standardom niezawodności oraz jakości. Przedsiębiorstwo systematycznie inwestuje swój kapitał w rozwój nowych metod badawczych. Między rokiem 2013 a 2015 asygnowało na ten cel przeszło 1 mln EUR. Wyroby proponowane przez firmę FILTRON używane są podczas pierwszego montażu aut najpopularniejszych producentów, takich jak Volvo, Volkswagen, Mercedes-Benz, Jaguar, Rolls-Royce, Tesla albo Renault. Zakłady rocznie wytwarzaja więcej niż 90 milionów filtrów wysokiej jakości w atrakcyjnej cenie. W ofercie firmy nabywcy znajdą wszystkie warianty filtrów, a zatem filtry powietrza, kabiny, paliwa, oleju, LPG, ale także specjalistyczne filtry przemysłowe, filtry cieczy chłodzących, filtry hydrauliczne oraz osuszacze powietrza. Asortyment zapewnia pokrycie potrzeb w 97% europejskiej branży motoryzacyjnej.