Filtr kabinowy BOSCH 1 987 435 540
wycieraczki bosch BOSCH 3 397 118 911
Filtr kabinowy nazywany jest także filtrem przeciwpyłkowym. Jest elementem eksploatacyjnym pojazdu, dlatego zalecane jest jego okresowe wymienianie. Stosowany jest przede wszystkim w autach wyposażonych w klimatyzację. Przypomina filtr powietrza w silniku. Charakterystyczny jest jego wkład, złożony jak harmonijka, umocowany w specjalnej ramce.
Zadania filtra kabinowego
Główną funkcją filtra kabinowego jest niedopuszczanie do przedostawania się z klimatyzacji do przedziału pasażerskiego zanieczyszczeń, wśród których są kurz, sadza i pleśń. Dodatkowym jego zadaniem jest niwelowanie niepożądanych zapachów w kabinie.
Zasada działania filtra kabinowego
Filtrowanie powietrza wpływającego do kabiny odbywa się z wykorzystaniem trzech lub czterech warstwa. Pierwsza z nich zatrzymuje największe cząsteczki zanieczyszczeń. Warstwa druga posiada właściwości higroskopijne. Ponadto naładowana elektrostatycznie. Dzięki tym właściwościom jest w stanie zatrzymać bakterie i drobne pyłki. Trzecia warstwa jest stosowana w celu stabilizacji filtra.
Wkłady filtrów kabinowych
Filtry papierowe są wrażliwe na wilgoć i stosunkowo szybko się zapychają. Wodna wpływa niekorzystnie na ich wydajność. Dlatego nie jest wskazane ich używanie. Lepsze są filtry, w których zastosowano wkłady zrobione z włókien sztucznych. Są one odporne na wilgoć. Wśród nich również można wyróżnić lepsze/droższe i gorsze/tańsze. Różnią się one jakością włókniny a także jej strukturą. O wiele skuteczniejsze i trwalsze są filtry kabinowe, w których zastosowano aktywny węgiel. Mimo ze jego rozmiary nie są większe od standardowych filtrów to ma on znacznie większe możliwości filtrowania. Na przykład nie przepuszcza takich gazów jak ozon.
Wymiana filtra kabinowego
Trudno jest określić bez obejrzenia kiedy filtr kabinowy przestaje wypełniać swoje zadania w wyniku zupełnego zapchania się. Zależy to do wielu różnych czynników. Do głównych należy atmosfera w jakiej jest używany samochód. Dlatego zaleca się aby dokonywać jego zmiany – przy intensywnym korzystaniu z samochodu – co dwadzieścia tysięcy przejechanych kilometrów lub co roku. Ponadto warto oczyścić go po zimie.
Zalety regularnego wymieniania filtra kabinowego
Mimo że filtr kabinowy nie ma wpływu na właściwości jezdne samochodu to warto wymieniać go regularnie. „Zapchany” przepuszcza do wnętrza samochodu nieprzyjemną woń. Skrajnych przypadkach może powodować zwiększone parowanie przedniej szyby. Ponadto niekorzystnie wpływa na wydajność dmuchawy. Dla odmiany filtr czysty zmniejsza chociażby ryzyko wystąpienia reakcji alergicznych. Odpowiednio częsta jego wymiana nie dopuszcza do przegrzania silnika dmuchawy.
Robert Bosch założył firmę Bosch powstała w 1886 w Stuttgarcie, która zajmowała się mechaniką precyzyjna i elektromechaniką. Bosch wykonywał pracę od elektrycznych dzwonków po systemy telefoniczne. Następnym etapem było zaprojektowanie aparatu zapłonowego tym, otworzył drogę do rynku motoryzacyjnego i się stał się dostawcą niezawodnego aparatu zapłonowego na świecie. Pierwszą halę produkcyjna Bosch zbudował w 1901 roku. Dzisiaj praktycznie nie ma samochodu, w którym nie byłby zamontowany podzespół z firmy Bosch. Takie części jak czujniki, układ hamulcowy, układy wtryskowe, pompy wysokiego ciśnienia, świece, sondy lambda, wycieraczki szyb i wiele innych podzespołów montowane są na pierwszy montaż w fabrykach samochodów takich jak np. Audi, Mercedes, BMW, Opel, Alfa Romeo, Fiat, Citroen, Peugeot, Renault, Nissan, Toyota, Mitsubishi, Ford, Honda, Subaru, Volvo, Mazda, Lexus i innych. Części firmy Bosch charakteryzują się solidnością wykonania i niezawodnością.