Alternator samochodowy - układ ładowania HELLA 8EL 012 426-841
Alternator to prądnica prądu zmiennego. Jego zadaniem jest zamiana energii mechanicznej w prąd zmienny. Powszechnie wykorzystywany jest w samochodach jako źródło energii elektrycznej. Przede wszystkim służy do doładowywania akumulatora. Dzięki temu, że jest lżejszy do prądnicy prądu stałego oraz możliwości produkowania prądu przy małych obrotach jednostki napędowej jest coraz częściej stosowane.
Podstawowa budowa alternatora
Centralnym elementem alternatora jest nieruchomy stojan. Składa się z izolowanej, zazwyczaj stalowej ramki z rozmieszczonymi na obwodzie co sto dwadzieścia stopni trzema uzwojeniami. Kolejnym ważnym elementem alternatora jest wirnik. Jest to elektromagnes zasilany przez pierścienie ślizgowe i szczotki. Alternator posiada wbudowany prostownik z diodami krzemowymi, dzięki czemu może współpracować z akumulatorem, do działania którego potrzebne jest stałe napięcie. W konstrukcji alternatora może znajdować się także regulator napięcia. Ponadto niektóre alternatory wyposażone są w system chłodzenia cieczą. Bardziej zaawansowane wyposażone są także w sprzęgło pasowe. Zapobiega ono szarpnięciom paska napędowego podczas wyłączania silnika.
Zasada działania alternatora
Wirujące pole magnetyczne wirnika wytwarza prąd w unieruchomionych uzwojeniach stojana. Dzięki umieszczeniu uzwojenia w stojanie nie jest konieczne stosowanie komutatora jak ma to miejsce w prądnicy prądu stałego, gdzie uzwojenie ulokowane jest w wirniku. Dzięki temu alternator jest wydajniejszy i bardziej niezawodny. Praca alternatora jest inicjowana przez uzwojenie wirnika. Jest ono nawinięte osiowo. Pole magnetyczne jest formowane przez części wyprodukowane z ferromagnetyka. Zmienia się ono w trakcie obrotu wirnika i przenikania przez uzwojenia stojana. Podczas wyzwalania przez wirnik pola magnetycznego w szczotkach indukowany jest prąd mający sinusoidalny przebieg.
Prostownik alternatora ma często osobne diody do przekształcania prądu zmiennego w stały oraz do prostowania prądu przeznaczonego do wybudzania prądnicy. Jest to alternator dziewięcio-diodowy. Dzięki takiemu rozwiązaniu w trakcie niewielkich obrotów silnika lub przy włączonej instalacji elektrycznej gdy jednostka napędowa nie jest uruchomiona wirnik alternatora nie jest namagnesowywany w związku z czym nie pobiera energii elektrycznej z akumulatora. Alternatory sześciodiodowe w takich przypadkach pobierają prąd z akumulatora.
Typowe usterki alternatora
Najczęściej występującym uszkodzeniem alternatora jest zużycie się szczotek lub łożysk. Do innych typowych usterek można zaliczyć uszkodzenie regulatora napięcia, uszkodzenie mostka diodowego, zwarcie wirnika i stojana, przepalenie uzwojenia.

Niemiecka firma HELLA, obecnie zajmująca się produkcją części samochodowego oświetlenia, jak również elektroniki samochodowej, powstała w roku 1899. Inicjatorem tego przedsięwzięcia był Sally Windumuller, ówczesny założyciel zakładów BMI. W tym czasie, w mieście Lippstadt, zajął się on wytwarzaniem lamp samochodowych, latarni, klaksonów, a także sprzętu rowerowego. Wybuch II Wojny Światowej zahamował do tego czasu trwający prężny rozwój firmy. Niemniej jednak, rozsądne postępowanie umożliwiło niemieckiemu przedsiębiorstwu na odrodzenie się z dużym tempem. I tak, w roku 1951 firma HELLA uruchomiła kolejną niemiecką placówkę, zaś od roku 1961 filie dostępne są także w dalekiej Australii. W kolejnych latach w przedsiębiorstwie systematycznie rosła ilość pracowników, tak by w roku 1990 kadra osób zatrudnionych przekroczyła liczbę 20 tysięcy. Pozwoliło to firmie rozszerzyć swoją ofertę i umożliwiło podbój kolejnych zagranicznych rynków, na przykład w roku 1992 uruchomiono oddział w Europie wschodniej, i wkrótce potem w Azji. Nazwa handlowa firmy HELL wzięła swój początek od imienia żony twórcy przedsiębiorstwa, Helleny Windmuller. Podzespoły marki HELLA przed opuszczeniem fabryki podlegają skrupulatnej kontroli, jak również testom pod względem sprawności oraz efektywności działania. Niemiecka firma HELLA skupia się głównie na produkcji podzespołów do oświetlenia samochodowego oraz elektryki, również na rynek części zamiennych. W ofercie firmy znaleźć można, na przykład światła do jazdy dziennej, światła przeciwmgłowe, lampy samochodowe, a także migacze. Firma HELLA prócz zaspokajanie potrzeb rynku wtórnego prowadzi także sprzedaż modułów samochodowych wykorzystywanych w fabrykach wiodących wytwórców znanych marek, do tak zwanego pierwszego montażu.
Firma Behr Hella od wielu lat uznawana jest za czołowego dostawcę elementów zamiennych wykorzystywanych w samochodach osobowych, ciężarowych, autobusach, jak też w pojazdach specjalnych, ale również za eksperta w przedmiocie układu chłodzenia, czy systemów klimatyzacji. W roku 2005 nastąpiło połączenie dwóch cenionych niemieckich producentów – Behra oraz Hella, w wyniku którego powstała spółka joint venture, o nazwie Behr Hella Service, z centralą mieszczącą się w Niemczech. Obecnie spółka BHS jest cenionym i cieszącym się niesłabnącą popularnością wytwórcą podzespołów, jak również części układów chłodzenia i klimatyzacji na ogólnoświatowy rynek przemysłu motoryzacyjnego. Jest także niezmiernie ważnym dostawcą części zamiennych. Owe elementy firmy Behr Hella Service w branży motoryzacyjnej uznawane są za optymalne rozwiązania i części najwyższej jakości.